Home Nascholing per onderwerp Agenda Reviews Contact

Pijn en analgesie bij honden en katten

Datum: 20 september 2018
Locatie: Departement Geneeskunde van Gezelschapsdieren te Utrecht, ingang Münsterlaan
Aanvang: 12.00
Onderwerp: Anesthesiologie en pijnbestrijding
Sprekers: Marieke de Vries (DipECVAA)
Kosten: € 150,- (excl. BTW)
Organisatie: PEGD

Korte omschrijving

Pijn dient voorkómen dan wel behandeld te worden…. (European College of Veterinary Anaesthesia and Analgesia, ECVAA). Op zich een zeer logisch standpunt dat eigenlijk geen toelichting behoeft. Echter, onze kennis en inzichten over pijn bij dieren hebben zich gedurende de laatste 2 decennia pas echt ontwikkeld. Uit meerdere recente internationale enquêtes onder dierenartsen en diereigenaren is gebleken dat zowel het onderkennen als herkennen van pijn bij honden en katten nog steeds niet als eenvoudig wordt ervaren.

Daarnaast zijn eigenaren steeds meer bereid om hun geliefde huisdieren een goede kwaliteit van leven te bieden, met hieraan vaak onvoorwaardelijk verbonden een adequate vorm van analgesie. Welke middelen en methodes kunnen we toepassen binnen onze alledaagse praktijkvoering om zowel acute als chronische pijn bij honden en katten te voorkomen dan wel te minimaliseren? Wat voor ondersteunend bewijs bestaat er voor de effectieve behandeling van osteo-artrose bij de hond, een aandoening waar zeker 20% van de volwassen honden aan lijdt?

De volgende onderwerpen zullen tijdens dit seminar aan bod komen:

• De (patho)fysiologie van pijn en de gevolgen van pijn
  • Het herkennen en classificeren van pijn
  • De verschillende soorten analgetica, variërend van de oude vertrouwde NSAIDs tot aan de nieuwste inzichten op therapeutisch-medicamenteus gebied
  • Lokale anesthesie technieken en continue intraveneuze infusen
  • Evidence-based informatie: van welke middelen is aangetoond dat deze daadwerkelijk ook een analgetisch effect hebben?

Voor meer informatie over deze nascholing en inschrijvingen kunt u kijken op de website van de PEGD.