Home Nascholing per onderwerp Agenda Reviews Contact

Review – Boek “Verhalen op pootjes”

veterinaire-nascholing-review-boek

Door Annemiek Bosma – Steel jij op saaie kringverjaardagen ook altijd de show met je verhalen uit de praktijk? Grote kans van wel, want als dierenartsen maken niet alleen de meest vreemde dingen mee, mensen vinden het ook altijd erg leuk om deze anekdotes te horen. Dat is waarschijnlijk waarom er al diverse boeken met verhalen uit de dierenartsenpraktijk zijn uitgegeven. De nieuwste publicatie in dit genre heet Verhalen op pootjes en is geschreven door dierenarts Moss.

Verhalen op pootjes is een boek waarin de dierenarts Moss haar verhalen uit de praktijk gebundeld heeft. Het boek is een paperback uitgave van 129 pagina’s en bestaat uit 38 verhalen.

De korte verhalen van dierenarts Moss zijn vlot geschreven en lezen lekker weg. De doelgroep van haar verhalen zijn de diereigenaren, hoewel de situaties voor dierenartsen ook leuk én herkenbaar blijven. In haar introductie geeft ze al aan dat ze heeft getracht om een mooie balans te zoeken tussen grappige en ontroerende verhalen, maar de meeste verhalen hebben toch wel een emotioneel tintje. Moss beschrijft haar patiënten vaak sprookjesachtig en haar empathie komt in veel verhalen duidelijk naar voren. Mooi, maar hierdoor wordt soms wel een nogal romantisch beeld van de praktijk geschetst.

Zinnen als “Met haar fluweelbruine ogen keek ze me aan alsof ze wilde zeggen: ‘Help me’.” kunnen voor sommige lezers misschien iets te zoetsappig overkomen, toch wordt ook de rauwe kant van de diergeneeskunde niet geschuwd. Persoonlijk vind ik een verhaal over uitgebraakte cavia-voetjes (wat netjes wordt voorafgegaan door de waarschuwing ‘Alleen voor lezers met een sterke maag‘) stiekem veel leuker.

Kortom: door de prettige schrijfstijl van dierenarts Moss is Verhalen op pootjes een leuk boek om te lezen. En de voornaamste doelgroep zullen dan misschien wel diereigenaren zijn, ook voor dierenartsen blijft het leuk en herkenbaar om de verhalen van een collega te lezen.

Verkrijgbaarheid

Het boek Verhalen op pootjes (ISBN: 9789490535957) is uitgegeven door aquaZZ. Je kunt het boek bestellen via hun website maar ook bij de (online) boekhandel.

Maar… we gaan binnenkort ook twee exemplaren van dit boek weggeven! Dus zorg dat je ons in de gaten houdt via Facebook, Twitter en onze nieuwsbrief zodat je het niet mist.